• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 9643 امروز 16
1

چهره زن ایرانی در شبکه نمایش خانگی

  • کد خبر : 24053
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
چهره زن ایرانی در شبکه نمایش خانگی
به تصویر کشیدن چنین اعمال یا نقش‌هایی چون خیانت، روابط نامربوط، غیرعرف و ناهنجار، نه تنها وفاداری و منزلت الهی زن را زیر سئوال برده و بی‌حرمت می‌سازد، بلکه توهین به منزلت  والای زن را در پی دارد

جمهور پرس: این روزها که اشتیاق خانواده ها نسبت به تماشای فیلم و سریال‌های نمایش خانگی بیشتر شده و مخاطب سریال‌های تولید شده غالبا دختران و بانوان هستند، پرداختن به موضوعات زیست بوم فرهنگی کشورمان و عمیق شدن در رفتار و پوشش مرسوم جامعه باید در اولویت برنامه‌سازان پلتفرم‌ها قرار گیرد .متاسفانه اکنون بر خلاف چهره واقعی زن ایرانی در آثار تولید شده شاهد ناهنجاری‌های رفتاری چون سیگار کشیدن زن، آرایش‌‎ها و پوشش‌های نامتعارف که در اکثر فیلم و سریال‌های تولید شده دیده می‌شود،  نیاز به اصلاح و تغییر نگاه دارد. (زیرا این موارد تصویر صحیحی از زندگی زنانه، عوالم، روحیات و نیازها و خواسته‌های‌شان را بیان نمی‌کند.)

زنان ایرانی از دیرباز در حیا و عفت زبانزد بوده‌اند و حرکات و تصاویری چون مواردی که اشاره شد جزء خواسته‌های‌شان نبوده و آن‌را پسندیده نمی‌دانند.

به تصویر کشیدن چنین اعمال یا نقش‌هایی چون خیانت، روابط نامربوط، غیرعرف و ناهنجار، نه تنها وفاداری و منزلت الهی زن را زیر سئوال برده و بی‌حرمت می‌سازد، بلکه توهین به منزلت  والای زن را در پی دارد.

نباید فراموش کرد که چنین رفتارهای قبیح، در دیگر  فرهنگ‌ها حتی غرب نیز جزء رفتارهای متعارف و قابل احترام زنان موفق،  برجسته و توانمند نیست و عادی شدن چنین موارد نامتعارفی نباید عادی و مرسوم شود .

مواردی مانند آرایش‌های غلیظ و زننده، استفاده از دخانیات و… در فیلم‌های غربی مختص نقش‌های خاص بوده و متاسفانه با پر رنگ کردن این تصاویر و همه گیر شدنش در اغلب تولیدات پلتفرم‌ها این رفتار و اعمال را فراگیر و جزء رفتارهای عادی زنان معرفی می‌کنیم.

با رصدی کوتاه و معمولی! در تولیدات جوامع دیگر شاهد این خواهیم بود که آرایش‌های نامتعارف در خیابان، استعمال دخانیات در ملأ عام، استفاده از اصطلاحات غیرمتعارف برای بانوان، حرکات مردانه و… رفتارهای عام جامعه نبوده و هدفی غیر از پایین آوردن شخصیت حقیقی زن به دنبال ندارد .

خوب است تولیدکنندگان و برنامه‌سازان قبل از تولید و برنامه‌سازی، پژوهشی در مورد زن و منزلت و جایگاه ایشان در جامعه و نهاد خانواده ایرانی و دیگر ملل و جوامع داشته و به سخنان و نظرات بزرگان، اندیشمندان و ادیان توجهی عمیق داشته باشند  .

حتی اگر سلایق جامعه بخاطر تبلیغات غرب به سمت و سوی غلط سوق یافته باشد، این وظیفه برنامه‌سازان است که با ظرافت‌های خاص و تحلیل و تکنیک‌های برنامه‌سازی،  چهره و الگوی واقعی زن را به تصویر بکشند و تغییر ذائقه فرهنگی را به سمت صحیح هدایت کنند .

به امید اینکه با پررنگ شدن حضور و فعالیت امروز ساترا و نظارتش بر محتوای تولیدات پلتفرم‌ها،  دغدغه رسانه‌های نمایش خانگی و پلفترم‌ها، به سمت حفظ حریم خانواده و به تصویر کشیدن وجود متعالی زنان و پاسداری از فرهنگ ایران زمین و تحکیم بنیان خانواده پر رنگ تر شده ، نظارت و اصلاحات موثر واقع گردد .

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=24053

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.