• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل 9632 امروز 5
0

گفت‌و‌گوهای ترکیه و سوریه، آمریکا را خشمگین کرده

  • کد خبر : 22233
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
گفت‌و‌گوهای ترکیه و سوریه، آمریکا را خشمگین کرده
وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای گفت آمریکا از گفت‌و‌گوهای میان آنکارا و دمشق خشنود نیست، اما ترکیه طبق منافع خود عمل می‌کند.

به گزارش جمهور پرس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه شب گذشته (پنجشنبه) در یک برنامه تلویزیونی گفت گفت‌و‌گوهای ترکیه و سوریه، آمریکا را خشمگین کرده است و آنکارا هیچ پیش‌شرطی در گفت‌و‌گو با دولت سوریه را نمی‌پذیرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، او در پاسخ به سؤالی در خصوص تعاملات دولت ترکیه با دولت سوریه گفت: «حکومت بشار اسد از ابتدا از ترکیه می‌خواست تا از خاک سوریه عقب‌نشینی کند، اما ما در سایه حضور سازمان ی‌پ‌گ و پ‌ک‌ک در شمال شرق سوریه، هرگز هیچ پیش‌شرطی در گفت‌و‌گوهایمان را نمی‌پذیریم».

وزیر خارجه ترکیه در ادامه بر ضرورت همکاری با دولت سوریه برای تضمین بازگشت امن پناهندگان سوریه به کشورشان تأکید کرد.

او در خصوص موضع آمریکا در قبال گفت‌و‌گوهای ترکیه و سوریه نیز گفت: «ایالات متحده از این موضوع خوشحال نیست، اما ترکیه بر اساس منافع خود و منافع منطقه اقدام می‌کند».

وزیر خارجه ترکیه پیش از این گفته بود که نشستی در سطح وزرای خارجه درباره سوریه در ماه مه انجام می‌شود و در این نشست آماده‌سازی برای دیدار میان اردوغان و اسد انجام خواهد شد.

چاووش‌اوغلو در ارتباط با بسته شدن حریم هوایی ترکیه بر روی هواپیماهای شهر سلیمانیه اقلیم کردستان عراق هم گفت که «پ‌ک‌ک نفوذ بالایی در این شهر دارد، تا جایی که گویی سلیمانیه تحت کنترل آن‌هاست و پ‌ک‌ک از فرودگاه سلیمانیه برای نقل و انتقال خود استفاده می‌کند».

وی افزود: «آمریکا بر آسمان شمال عراق و سوریه تسلط دارد و همه چیز را می‌داند و با سازمان پ‌ک‌ک و ی‌پ‌گ همکاری می‌کند. ترکیه در سایه شرایط موجود تصمیم به بستن حریم هوایی خود به روی سلیمانیه گرفت، اما اگر آن‌ها گام‌های واضحی در مبارزه با پ‌ک‌ک بردارند و ثابت کنند که فرودگاه امن است، ما نیز در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کنیم». او در ادامه از دولت عراق خواست تا پ‌ک‌ک را یک سازمان تروریستی اعلام کرده و با آن مبارزه کند.

این سخن چاووش‌اوغلو در شرایطی است که پهپادهای ارتش ترکیه در تاریخ ۱۸ فروردین تلاش داشتند «مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان کرد سوریه را در فرودگاه سلیمانیه ترور کنند که ناکام ماند. دولت عراق نیز به شدت اقدام ترکیه را محکوم و خواستار عذرخواهی آنکارا شد.

مولود چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود به حضور سران پ‌ک‌ک در پارلمان فرانسه اشاره کرد و آن را غیرقابل‌قبول، منافقانه و نشان‌دهنده استاندارد دوگانه توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان پ‌ک‌ک در فهرست‌ گروه‌های تروریستی فرانسه و اتحادیه اروپا قرار دارد، گفت: «نمایندگان حزب حاکم یا سایر نمایندگان چگونه می‌توانند از اعضای یک سازمان تروریستی استقبال کنند؟ می‌دانید که اروپایی‌ها همه چیز را مطابق میل خود تفسیر می‌کنند».

وزیر خارجه ترکیه در مورد قرارداد خرید جنگنده  اف-۱۶ از آمریکا هم گفت هنوز دولت واشنگتن اطلاعیه رسمی در این باره صادر نکرده است. وی افزود: «دولت آمریکا به ما گفت که جو کنگره نسبت به قبل معتدل‌تر است و برای آن تلاش می‌کند. اگر دولت آمریکا موضع روشنی در قبال این توافق اتخاذ کند، می‌توان مانع کنگره را دور زد».

پیش از این وبگاه تحلیلی «یوراسیانت» در خصوص تجهیز ترکیه به جنگنده‌های ساخت آمریکا و موانع و گزینه‌های پیش روی این کشور نوشت، ترکیه ممکن است مجبور شود به روسیه یا چین روی بیاورد تا بتواند شکاف‌های دفاعی خود را پر کند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=22233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.