• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل 9621 امروز 0
1
نزنید، می‌روم

یمن را به یمنی‌ها می‌سپارم

  • کد خبر : 16479
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۸:۵۲
یمن را به یمنی‌ها می‌سپارم
اما حالا بعد از حدود هشت سال، بن سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرده که می‌خواهد نیروهای خود را از یمن خارج کند. این خبر پس از تظاهرات چند روز گذشته مردم یمن، بر خروجی رسانه‌های معتبر جهان قرار گرفت

جمهور پرس: هشت سالی می‌شود که از حمله عربستان به یمن می‌گذرد؛ جنگی نابرابر که جهانیان را در بهت فرو برد؛ یک تراژدی با ابعاد و تبعات سیاسی، اجتماعی، نظامی، منطقه‌ای و جهانی.

سعودی‌ها از ۸ سال پیش با تجاوز به یمن، جنگ خانمان‌سوزی را علیه همسایه فقیر خود آغاز کردند و در طی این مدت، ۴۷ هزار شهروند یمنی را مجروح و به شهادت رسانده‌اند.

اما حالا بعد از حدود هشت سال، بن سلمان، ولیعهد عربستان اعلام کرده که می‌خواهد نیروهای خود را از یمن خارج کند. این خبر پس از تظاهرات چند روز گذشته مردم یمن، بر خروجی رسانه‌های معتبر جهان قرار گرفت.

مردم یمن روز جمعه در صنعاء و بسیاری از شهرهای یمن، تظاهرات گسترده‌ای با عنوان «محاصره یمن، جنگ است» را برگزار و در آن تظاهرات، تجاوز و محاصره یمن توسط ائتلاف عربستان سعودی را محکوم کردند.

خبرگزاری یمنی «الخبر» گزارش داد که شرکت کنندگان در این تظاهرات از «عبدالملک الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن و «مهدی المَشّاط»، رئیس شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی خواستند که وضعیت همراهی با آتش بس ادعایی و حالت نه صلح و نه جنگ را نپذیرند و هر تصمیمی که می‌تواند ائتلاف متجاوز سعودی را از جنایت و محاصره یمن بازدارد، اتخاذ نمایند.

آتش بس در یمن از یازدهم فروردین ماه سال جاری با وساطت سازمان ملل محقق شد که دو ماهه قابل تمدید بود و تاکنون دو بار تمدید شده است. قرار بود این توافق مهرماه تمدید شود ولی عدم تحقق مطالبات دولت نجات ملی که بر اساس توافق بوده، منجر به عدم تمدید آن تا این لحظه شده است.

در یادداشتی که روزنامه الاخبار منتشر کرده آمده یمن همچنان در وضعیت نه صلح، نه جنگ قرار دارد، وضعیتی که صنعا اخیرا بارها و به طور مکرر اعلام کرده که آن را نمی پذیرد و متعهد شده که هر چه سریعتر به آن پایان دهد و تکلیف را مشخص کند؛ یا صلحی که در آن شروط دولت صنعا پذیرفته شده است، برقرار شود و یا جنگی که در آن می‌تواند شروط خود را تحمیل کند، شروع شود.

اما شروطی که دولت نجات ملی خواهان تحقق آنهاست عبارتند از:

  • پایان محاصره یمن
  • پایان مداخله‌جویی در امور داخلی یمن
  • پرداخت غرامت به صنعا بابت سال‌های جنگ
  • خروج عربستان از این کشور

که بنا بر این گزارش، عربستان مدعی شده، این بندها را در ازای تضمین‌های امنیتی می‌پذیرد.

این گزارش در حالی منتشر شد که پیش از آن انصارالله یمن به‌دنبال بی‌نتیجه ماندن مذکرات برای تمدید آتش بس و رفع محاصره یمن به نیروهای خود اعلام آماده باش کرده و خبر داده بود، این نیروها برای بسیجی همه جانبه در همه جبهه‌های نبرد آماده خواهند شد. انصارالله در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شد، اعلام کرد: «آتش بس‌هایی که انجام شد و مذاکرات پس از آنها ثابت کرد، ائتلاف متجاوز عربستان اهمیتی به دردها و رنج‌های یمنی‌ها نمی‌دهد.

در پی تهدیدها و هشدارهای جنبش انصار الله یمن، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان گفته‌ یمن متعلق به مردم و در صورت دریافت تضمین امنیتی مبنی بر عدم عملیات و حمله، یمن را ترک خواهند کرد.

در واقع عربستان با درخواست‌های دولت یمن برای خروج از این کشور موافقت کرده. برخی منابع خبری اعلام کردند که بن سلمان ولیعهد عربستان به طرف‌های یمنی اعلام کرده حاضر است یمن را به مقاماتی که در صنعا هستند، بسپرد و نیروهای عربستان را از این کشور خارج کند ولی در مقابل از آنها می‌خواهد حمله و عملیاتی به ریاض نداشته باشند.

ادامه دار بودن محاصره یمن در حالی است که برخی رسانه های آمریکایی نیز درباره محاصره یمن هشدار داده‌اند.

 

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=16479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.