• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 9541 امروز 2
2

تشکل‌های مردم پایه باید در حوزه فرهنگ متصدی شوند

  • کد خبر : 30490
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
تشکل‌های مردم پایه باید در حوزه فرهنگ متصدی شوند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ گفت.
به گزارش جمهور پرس، محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای نشست خبری که امروز (شنبه، ۲۳ دی‌ماه) در سالن سازمان سینمایی این وزارتخانه برگزار شد، گفت: پس از بلوای سال گذشته به دنبال عادی‌سازی بودیم که به دوره رونق رسیدیم. کلیدواژه رونق به معنی نادیده گرفتن مشکلات نیست.
وزیر ارشاد افزود: یکی از مهمترین بخش‌های عملکردی وزارت ارشاد تلاش برای ارتقای وضعیت بودجه و زیرساخت‌ها بوده است. در حوزه مدیریت فرهنگی شعار اصلی خود را بحث مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی قرار دادیم. ما در حوزه اعتبارات فرهنگی در طول سفر‌های آقای رئیس‌جمهور به استان‌ها نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای افتتاح طرح‌های عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دادیم. همچنین بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای رونق فرهنگی اختصاص پیدا کرده است.
او ادامه داد: بخشی از این پول، در قالب قرارگاهی به نام قرارگاه شهید آوینی هزینه می‌شود. ما نظریه جدید نظام فرهنگی جمهوری اسلامی را در نظر داریم و از جایگاه تصدی‌گری به جایگاه نظارت و تسهیل‌گری رفته‌ایم. این جریان عمومی فرهنگ و هنر، همه تشکل‌های مردم پایه هستند که باید در حوزه فرهنگ متصدی شوند. در استان‌های مختلف حداقل‌های لازم برای فعالیت‌های مختلف پیش‌بینی شده است و امیدواریم با تخصیص‌هایی که از سازمان برنامه می‌گیریم، این مهم را به انجام برسانیم.
او درباره اینکه حضور برخی سینماگران باعث رونق‌بخشی به جشنواره می‌شود و چرا کسانی که خودشان اعلام تمایل برای حضور داشتند در جشنواره نیستند گفت: ما داور‌های مجربی داشتیم که کسی درباره صلاحیت علمی آن‌ها صحبت نمی‌کند. در بخش انتخاب آثار نگاه فردی یا حاشیه‌ای هم نبوده و امسال هم با حاشیه‌های کمتری روبه‌رو بودیم. تنها جمله‌ای که می‌توانم بگویم این است که به تصمیم داور‌ها در هیات انتخاب احترام می‌گذارم.
او در پاسخ به سوالی درباره بودجه جشنواره موسیقی هم گفت: در سال گذشته افزایش فوق‌العاده‌ای داشتیم. الان از بخش بین‌الملل خبری ندارم و ان‌شاءلله اگر موردی هست برطرف می‌شود. البته در حوزه موسیقی شفافیت وجود دارد و میزان استقبال مردم مشخص است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور فیلم های ارگانی در جشنواره فیلم فجر و کمبود فیلم های مستقل توضیح داد: امسال بیش از ۱۰۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و بعد از بررسی و گزارشی که از محمد خزاعی گرفتم مبنی بر این بود که ارزیابی داوران ما نشان گر رشد محسوس کیفی در گونه های مختلف بوده است. در این زمینه باید از همه اهالی سینما بابت این مشارکت قدردانی کنم. اما می خواهم امروز از نقطه قوت جشنواره فیلم فجر صحبت کنم. امسال بنیاد فارابی هیچ کار مستقلی نداشت و همه کارها مشارکتی بودند که بخش زیادی از این آثار با مشارکت بخش خصوصی انجام گرفته است.
وی افزود: بخش های مهمی هم کارهایی داشتند که باعث رونق اقتصاد حوزه سینما شده است. ما نیازمند بخش های مختلف برای رونق اقتصاد سینما هستیم پس همه مجموعه ها برای کمک و رونق حضور بخش خصوصی در جشنواره حضور دارند. امسال ما شاهد رویش جدید و قابل لمسی از حضور عناصر جوان با آینده ای درخشان هستیم که امیدوارم تحولات مهمی در سال های آینده رقم بزنند.
رئیس شورای عالی هنر در ادامه این نشست رسانه ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمبود حمایت ها و توجهات دولتی در حوزه هنرهای تجسمی و ماجرای سند ملی هنرهای تجسمی گفت: درباره هنرهای تجسمی واقعا هنرمندان اصیل و نجیب حضور موثری دارند و ما موظف هستیم زمینه های معرفی بیشتر این حوزه را انجام دهیم. همکاران من در معاونت امور هنری اتفاقات خوبی از جمله جشنواره هنرهای تجسمی فجر را دارند که انصافا رویداد بسیار پر رونقی است. امیدوارم در زمینه سند هنرهای تجسمی هم با کارگروهی که در این زمینه تشکیل شده شاهد اتفاقات خوبی باشیم. ما سند موسیقی را هم داشتیم که به تصویب رسیده و مطمئن باشید بسیاری از ابهامات حوزه موسیقی مرتفع شده است. البته در این چارچوب ما شاهد تشکیل شورای ملی موسیقی هم خواهیم بود که در آن اتفاقات خوبی می افتد.
لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=30490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.