• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل 9655 امروز 12
1

سیل بند و بند خاکی در ابیانه احداث شد

  • کد خبر : 33392
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۹
سیل بند و بند خاکی در ابیانه احداث شد
اجرای طرح‌های آبخیزداری و ساخت سیل بند‌ های حفاظتی و لایروبی رودخانه ها از راهکار‌های مهم برای جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع طبیعی است

به گزارش جمهور پرس، همه ساله و به ویژه در فصل بهار، بر اثر باران‌های سیل آسا در ابیانه و جاری شدن رواناب ها فرسایش اراضی پیامد این رخداد می باشد. اجرای طرح‌های آبخیزداری و ساخت سیل بند‌ های حفاظتی و لایروبی رودخانه ها از راهکار‌های مهم برای جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع طبیعی است.
بر این اساس دهیاری ابیانه، در اراضی بالا دست غرب روستا اقدام به ایجاد سیل بندهای خاکی نمود که نقش موثری در حفاظت از منابع طبیعی دارد.این موضوع علاوه بر جذب آب می تواند در آینده به عنوان بستر مناسب برای کاشت بادام کوهی استفاده گردد.
احداث سیل بندهای خاکی علاوه بر کاهش خسارات ناشی از سیل، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی این منطقه را نیز به همراه دارد. این بندهای خاکی به مثابه یک تله رسوب‌گیر عمل کرده و خسارات ناشی از سیلاب‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. ضمن اینکه این بندها زمان نفوذ آب در خاک را تا حد بسیار بالایی افزایش می‌دهند و ضمن افزایش پوشش گیاهی از جاری‌شدن سیلاب‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.
جدای از اینکه اجرای این پروژه‌ها با اعتبار بسیار کمتری در مقایسه با پروژه‌های مشابه به بهره‌برداری می‌رسند، تجمیع آب‌های سطحی در چاله پشت بندها،سبب جذابیت‌های بصری بیشتری روستا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=33392

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.