• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
کل 9541 امروز 2
0
نوروز ماندگار در دیار نصف جهان؛

زاینده رود در نوروز زنده شد

  • کد خبر : 32481
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۲۴
زاینده رود در نوروز زنده شد
زاینده رود اصفهان در نوروز جاری شد.

به گزارش جمهور پرس، پس از ۱۳۲ روز خروجی سد زاینده رود بامداد سوم فروردین ۱۴۰۳ افزایش یافت و بعداز ظهر امروز آب در بستر رودخانه زاینده رود در محدوده اصفهان و زیر پل‌های خواجو و سی وسه پل جاری شد تا خاطره خوشی از نوروز را برای مسافران و گردشگران نوروزی در کنار مردم اصفهان ماندگار کند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع بخشی از حقابه کشاورزی شرق اصفهان افزایش یافت.
محمود چیتیان افزود: در سال آبی کنونی در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده رود کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصد بارندگی را شاهد هستیم و از این رو از مردم استان تقاضا می‌شود که آب را بهینه مصرف کنند.
وی گفت: از مردم خواهشمندیم تمامی موازین صرفه جویی را رعایت کنند تا بتوانیم تا پایان سال آبی جاری (پایان شهریور ۱۴۰۳) شرایط تأمین آب را برای تمامی مصرف کنندگان این حوضه حفظ کنیم.
سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.
نخستین نوبت از رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان ۲۰ آبان ۱۴۰۲ به مدت ۱۷ روز محقق شد.
رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر به‌دلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
اراضی کشاورزی حوضه زاینده‌رود نیز حدود ۲۰۰ هزار هکتار است.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=32481

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.